Les treballadores del metro tornen a la vaga pel menysteniment del problema de l’amiant per part de TMB

Les empleades van secundar massivament la mobilització de dilluns, amb un 95% de seguiment en algun dels torns. Les convocants ja han comunicat que continuaran aquest maig amb noves aturades.

Les treballadores del suburbà veuen insuficients les mesures que han pres Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) per desamiantar el metro. Dilluns 29 d’abril va tenir lloc la cinquena vaga de metro en 3 mesos amb un seguiment alt, en resposta als múltiples casos de malalties respiratòries derivades d’una exposició perllongada a l’amiant en tota la xarxa de trens.

Les vaguistes van realitzar aturades parcials de 6 a 10, de 16 a 20 i de 21.35 a 23.35 hores. Com va indicar el darrer comunicat de premsa de TMB, es va reduir l’afluència de viatgeres 17% respecte a un dilluns qualsevol, com va ocórrer l’última vaga del 8 d’abril. Les vies de la xarxa es van congestionar, sobretot, a partir de les 7.30 en l’arc central de les línies 1 i 5, per aquesta raó van regular l’accés a les andanes a Sagrada Família, Sagrera i alguns cops a Verdaguer.

Les mobilitzacions no finalitzaran amb aquesta jornada de vaga. Divendres passat la plantilla d’empleades va aprovar la proposta del Comitè d’Empresa de fer aturades el 10, 20 i 24 de maig. El 10 i 24 pararan quatre hores per torn i el 20 dues hores per torn.

Per part de l’Ajuntament no han mogut fitxa per resoldre la conflictivitat de l’amiant amb les treballadores de la xarxa del suburbà. “Des que ens vam reunir al mes de febrer, que hi va haver les reunions més extenses en el Mobile [Mobile World Congress] no hi ha hagut cap específica. Excepte la que ens van convocar del Departament per fixar els mínims -la reunió prèviament a les aturades del dia 8 d’abril-, que bé, cal convocar per fixar els mínims el Departament” va asseverar Amada Álvarez, presidenta del Comitè d’Empresa del metro.

L’empresa de transport ha fet públics els casos de 22 treballadores amb problemes pulmonars. TMB, però no ha admès 22 operàries més amb afectacions en la laringe (de les 249 que es troben amb diversitat de malalties pulmonars). Tot i la retirada de 900 m² de plaques de fibrociment (barreja de ciment i fibres d’amiant) que es va dur a terme durant el pont de Setmana Santa a l’estació de Verneda, encara hi ha grans quantitats d’amiant en el tren.

Barcelona en Comú assenyalada

200 operàries del suburbà es van manifestar des de Control Central de Metro (CCM) fins a la seu de Barcelona en Comú, per demanar responsables polítics per les afectades no reconegudes, com deia el lema de la pancarta “L’amiant mata”.

En la seu van “precintar” simbòlicament l’entrada i van llençar farina al terra com si fos asbest.

Licitacions per la retirada d’asbest

El 26 d’abril TMB va comunicar l’obertura de la licitació “per a fer el manteniment i desamiantatge dels trens de la xarxa de metro”, amb un pressupost de 2.821.962 euros, IVA a part, a realitzar en tres anys.

El conveni és per encapsular la pintura bituminosa dels trens. 24 trens de la sèrie 3000 (L1) i 15 trens de la sèrie 2100 (L 4), 18 trens de la sèrie 4000 i 6 trens de la sèrie 2000 (L3); així com llevar les parts amb amiant i la “reparació d’avaries en aquests equips i la intervenció urgent per a feines sobre el terreny si és necessari”.

L’altra licitació és per enretirar les canalitzacions de fibrociment en “32 cambres de baixa tensió, on són utilitzades com a desguàs o per reconduir filtracions i equips elèctrics” per un cost de 193.000 euros.




Leave a Reply

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *